Stockholms Fotbollförbund

Kärrtorps BK är en del av Stockholms Fotbollförbund. Förbundet har funnits sedan 1917. Det bildades den 29e mars och redan första dagen var det 49 lag som registrerade sig till förbundet. Fram tills idag så har den siffran tiodubblats och under 2000-talet har det varit över 500 seniorlag registrerade under Stockholms Fotbollförbund. Fotbollförbundet lägger en stor vikt vid ungdomsverksamheten. De vill involvera fler ungdomar i fotbollen för att aktivera en demografisk grupp som är mer stillasittande än någonsin. För att lyckas med det här har de inlett ett projekt där de jobbar med skolor i hopp om att skapa klasser på högstadiet som har en fotbollsprofil.stffDet märks att deras satsning på ungdomsidrott börjar göra avtryck. I stockholmsområdets största fotbollsturnering, Sanktan, spelas det över 30 000 matcher årligen, och turneringen växer hela tiden.Förbundets arbete innefattar dock mycket mer än bara en ungdomssatsning som görs ihop med ett par skolor. De tillhandahåller en helhetslösning för alla som vill spela eller arrangera fotboll i stockholmsområdet. Vi kan bland annat läsa att en av deras visioner är att de ska ha landets bästa anläggningar för både elit- och breddfotboll. De vill även att Stockholm ska vara landets ledande fotbollförbund. Med tanke på det upptagningsområde som förbundet har så är det här fullt rimliga målsättningar. Bortsett från Norrtälje, Sigtuna och Södertälje så ingår alla kommuner inom Stockholms Län i förbundet så de har en publik och ett upptagningsområde som inte kan matchas av något annat förbund i Sverige.Förbundet vill som sagt tillhandahålla en plattform som gör att alla som vill kan spela fotboll. Det här syns bland annat i seriesystemet som de har satt upp. Stockholms Ftobllförbund arrangerar spela ner till Division 4 för herrar och division 3 för damer. Utöver det här så har de flertalet ungdomsserier, reservlagsserier och till och med vetaranlagsserier.Stockholms Fotbollförbund är ett bra föredöme för många. De har bra visioner och arbetet de gör med Sanktan är imponerande. Det som är lite märkligt är dock att de producerar förvånansvärt lite elitspelare i relation till andra förbund.